شفاف شیمی بلاست

نمایشگاه افغانستان – کابل

در این نمایشگاه که دارای 105 غرفه می باشد مصالح ساختمانی، انرژی، مواد شوینده، ماشین آلات، خدمات فنی، تجهیزات معدنی، دامداری، مرغداری و کشاورزی به معرض نمایش عموم گذاشته شده است.
محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح این نمایشگاه در سخنانی پیام صلح و دوستی رییس جمهوری اسلامی ایران را به مردم و ملت افغانستان ابلاغ کرد و انتخابات اخیر ریاست جمهوری افغانستان را گامی مثبت برای آینده این کشور و دولت کنونی را نیز نتیجه اراده مردم افغانستان دانست.
وی به روابط خوب دو کشور دوست، برادر، هم فرهنگ افغانستان و ایران اشاره کرد و گفت: افغانستان و ایران باید در بخش های تجارت، علوم فنی و دانشگاهی، صنعت، ارتباطات، حمل و نقل و جاده ها با یکدیگر همکاری کنند.
شریعتمداری ؛ افغانستان را دارای تمدن کهن خواند که خواستگاه عرفا و دانشمندان بزرگ بوده و با ایران دارای ریشه های تمدنی و فرهنگی مشترک است که زمینه همکاری ها و فرصت های خوبی را مساعد کرده و باعث پیوند دو دولت و ملت شده است.
شریعتمداری گفت: همت، عزت و غرور مردم افغانستان در جهان مثال زدنی است که با توانایی های ملت ایران مشابهت دارد.
‘سرور دانش’ معاون رییس جمهوری افغانستان نیز در سخنانی برگزاری دومین نمایشگاه بازرگانی افغانستان و ایران را گام ارزنده و بلند در همکاری بین دو کشور دانست.
وی افزود: دو کشور ایران و افغانستان دارای تاریخ، فرهنگ و تمدن مشترک است که دو کشور را با هم گره زده و هیچ کشوری در دنیا مانند افغانستان و ایران همسان نیستند.
دانش از همکاری ایران در دوران جهاد و مقاومت و میزبانی میلیون ها مهاجر افغان قدردانی کرد و ایران را از حامیان جدی افغانستان دانست
وی تشکیل دولت وحدت ملی را مرحله نوین برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: ‘محمد اشرف غنی’ رییس جمهوری افغانستان براساس سیاست دولت خود ؛ ایران را در حلقه اول سیاست خارجی خود جای داده و خواهان روابط و همکاری های نزدیک دوجانبه است.
وی گفت: در سفر قریب الوقوع رییس جمهوری افغانستان به ایران توافق نامه درازمدت دو کشور امضا خواهد شد و با امضای آن فصل جدیدی از همکاری دو کشور آغاز خواهد شد.
دانش تاکید کرد که رشد روزافزون روابط اقتصادی باعث ثبات و امنیت منطقه خواهد شد.
معاون رییس جمهوری افغانستان تصریح کرد که دولت این کشور فرصت های خوبی را برای بازرگانان ایرانی در داخل این کشور فراهم می کند و در مقابل از ایران نیز خواست که تسهیلات گمرکی را برای بازرگانان افغان فراهم و عوارض گمرکی را رفع کند.
وی گفت: اقتصاد سرنوشت کشورهای منطقه را به هم گره خواهد زد و ثبات اقتصادی باعث ثبات سیاسی شده و منتج به تامین امنیت هرچه بهتر ایران و افغانستان می شود که ثبات و امنیت ایران و افغانستان ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.
‘محمدرضا بهرامی’ سفیر ایران در کابل نیر در این نمایشگاه مناسبات اقتصادی را پیوند دهنده دو کشور دانست و گفت: ایران اعتقاد دارد که روابط اقتصادی عامل مهم برای ثبات منطقه افغانستان و ایران خواهد بود و امنیت افغانستان برای ایران برابر با امنیت این کشور است.
‘خان جان الکوزی’ معاون اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان نیز از همکاری های خوب ایران و افغانستان قدردانی کرد و گفت: 45 درصد واردات افغانستان از بندرعباس و چابهار ایران صورت می گیرد و ایران در شرایط دشوار در کنار مردم افغانستان ایستاده و راه های ترانزیتی را برای این کشور بازگذاشته است.
وی گفت: اولین نمایشگاه افغانستان و ایران در کابل 20 هزار بازدیدکننده داشت و براورد می شود این نمایشگاه نیز 50 هزار بازدیدکننده را به خود جذب کند.
الکوزی گفت: در سال گذشته کشور افغانستان یک میلیارد و 600 میلیون دلار از جمهوری اسلامی ایران واردات داشته و در مقابل نزدیک به یکصد میلیون دلار کالا صادر کرده است.
شریعتمداری پس از افتتاح دومین نمایشگاه مشترک بازرگانی افغانستان و ایران با محمد اشرف غنی رییس جمهوری، سرور دانش معاون رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان دیدار و در مورد موضوعات مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر کرد.
آخرین اخبار و مقالات
لینک کوتاه

https://shafafshimi.com/?p=344

فهرست مطالب

error: